Veilge schoolomgevingen in Grimbergen

Op 1 september 2022, over deze onderwerpen: Beleid, Mobiliteit, Veiligheid

De veiligheid van (vooral) zwakke weggebruikers is onze prioriteit. Daarom kregen al onze schoolomgevingen een stevige opfrissing. Zo waarschuwt de groen gekleurde wegmarkering met witte tekst dat u een schoolzone betreedt. Een duidelijke afbakening van de zone 30 en digitale snelheidsmeters temperen hopelijk het gaspedaal.

De voorbije weken en maanden werd er door het gemeentepersoneel hard gewerkt om alle schoolomgevingen in Grimbergen klaar te stomen voor de eerste schooldag. Zebrapaden op groene ondergrond, verkeersborden, slagbomen, hekjes … alles werd uit de kast gehaald om de Grimbergse jeugd veilig naar school te laten gaan. Schoolgaande kinderen en hun (groot)ouders krijgen ook opnieuw begeleiding van onze gemeenschapswachten-vaststellers.

Voornaamste focus is herkenbaarheid

Elke weggebruiker – of dat nu een autobestuurder, een stepgebruiker of een fietser is – moet zich realiseren dat hij zich in een schoolgebied bevindt. Die bewustmaking is de eerste en belangrijkste stap. Automatisch matig je dan je snelheid, want er zou maar eens een kind onverwacht de straat op stappen … De meest opvallende herkenningspunten zijn de groen gekleurde verhardingen met het woord ‘SCHOOL’, die op de rijbaan werden aangebracht. Ook de groene markering ter hoogte van een oversteekplaats springt in onze schoolbuurt meteen in het oog.

Definitie van een schoolstraat

Aan alle Grimbergse scholen werden ook hekjes geplaatst om voetgangers te leiden naar de veilige oversteekplaatsen. Nieuwe, grote verkeersborden onderstrepen de zone 30. De schoolstraten rond het Prinsenhof werden afgewerkt. Een schoolstraat is voorbehouden voor voetgangers, rijwielen (fiets, drie- en vierwielers) en speed pedelecs. Motorvoertuigen (auto’s, vrachtwagens, bromfietsen, motorfietsen ...) worden bij het begin en einde van een schooldag een half uur tot drie kwartier niet toegelaten. Een schoolstraat is herkenbaar aan de verplaatsbare afsluiting met het verkeersbord C3 en een speciaal onderbord ‘schoolstraat’. Het is een preventiemaatregel die ouders wil aansporen met de fiets te komen of de wagen wat verder te parkeren.

Onze gemeente zorgt voor een herkenbare en goed gesignaleerde omgeving, maar we zijn er nog niet helemaal. De ‘kusje-en-weg’-zones zijn bijvoorbeeld niet aan alle scholen voltooid, maar er wordt ijverig verder gewerkt.

Veilige schoolomgeving: een continu proces

We kijken en leren. In die optiek plaatsen we enkele proefopstellingen aan twee scholen. Zo test De Regenboog in het eerste trimester een schoolstraat uit en introduceren we een aangepast parkeerregime in de Nassaulaan. Eind 2022 evalueren we dan samen met de buurtbewoners en de scholen of deze testen een vast deel worden van de schoolomgeving.

Pas uw snelheid aan

Het optimaliseren van de infrastructuur is één ding. Als lokaal bestuur willen we ook inzetten op het sensibiliseren van gemotoriseerd verkeer. De gekende digitale borden die uw snelheid aangeven, duiken dit schooljaar op aan de schoolpoort. . Om te vermijden dat er gewenning zou optreden, worden de borden om de zes à acht weken verplaatst. Zo is er dus een rotatiesysteem tussen de verschillende schoolomgevingen. Onze twee gemeenschapswachten-vaststellers zijn ook om beurt aan de schoolpoorten aanwezig. Zij begeleiden schoolgaande kinderen bij het veilig oversteken. Daarnaast zullen ze in eerste instantie sensibiliseren en (groot)ouders aanzetten tot een correct verkeersgedrag. Indien nodig, zullen ze ook beboeten.

Een gezonde win-win

De gemeente roept de (groot)ouders hierbij op tot een correct rij- en parkeergedrag. Kom met de fiets, indien mogelijk, of plaats uw wagen op de voorziene parkings. Een stukje stappen naar de schoolpoort is gezond en vooral veiliger. We merken dat, hoe veiliger de schoolomgeving, hoe meer kinderen op een actieve manier naar school durven komen. Bovendien is er minder frustratie aan de schoolpoort. Een gezonde win-win dus.