Rioolslikkers en overstromingen in Grimbergen: noodzaak aan een update van de werken in eigen beheer.

Op 31 mei 2018, over deze onderwerpen: Beleid, Openbare werken, Wonen

De recente overstromingen in Grimbergen brengen de efficiëntie van de werken in eigen beheer in Grimbergen opnieuw ter discussie. Want de rioolslikkers konden de wateroverlast weer eens niet aan. Als N-VA Grimbergen stellen we een grondige doorlichting van de dienst werken in eigen beheer voor. Als duidelijk blijkt waar het probleem van deze dienst, in het kader van reiniging, zich situeert kan worden beslist wat de beste oplossing is. Moet er geïnvesteerd worden in eigen rollend materieel en personeel? Of dient, in Grimbergen, een externe firma aangesteld te worden die het onderhoud van alle rioolslikkers op zich neemt? Een overleg met de provincie dringt zich eveneens op met betrekking tot het reinigen van de rioolslikkers. Als gemeente moeten we immers 100% zeggingskracht houden over ons grondgebied om onze burgers maximaal te kunnen dienen. We moeten ons niet wegsteken over het al dan niet provenciaal zijn van een baan om het onderhoud van de rioolslikkers wel of niet te doen.  Tevens willen we, als N-VA, een firma aanstellen die met een flexibel systeem werkt en niet enkel met een vaste buis vooraan op de vrachtwagen. Zodoende kan steeds gewerkt worden ongeacht of er nog wagens geparkeerd staan. Bij noodweer moeten er in het contract tot 2 extra reinigingen per jaar worden voorzien. Dergelijke extra reiniging dient de week na de watersnood te worden uitgevoerd, enkel in de aangeduide gebieden door onze diensten. Om een overzicht te bewaren van de reinigingen moet de aangestelde firma de nodige controleposten invoeren en digitaal ter beschikking stellen aan de gemeente. Verder dient onze eigen ploegbaas de controle op deze externe firma te voltrekken d.m.v. steekproeven.