Oud Beigems gemeentehuis wordt niet gesloopt

Op 27 mei 2020, over deze onderwerpen: Beleid, Erfgoed

Het college van burgemeester en schepenen heeft op het college van 25 mei beslist dat de procedure tot sloop van het oud gemeentehuis van Beigem niet wordt verdergezet.

Het college had op 23 maart beslist om een procedure tot sloping op te starten. Dit gebeurde op basis van een evaluatienota en duidelijk advies van een deskundigenbureau, dat werd opgesteld naar aanleiding van het omwaaien van een groot deel van de achtergevel van het gebouw ten gevolge van de storm Ciara.

Op 1 mei vond er een overleg plaats tussen de Raad voor de Beigemse verenigingen en de burgemeester. Tijdens dit overleg werd er overeengekomen dat een bijkomend onderzoek naar de stabiliteit van het oude gemeentehuis wenselijk zou zijn. Het college van burgemeester en schepenen is op deze vraag ingegaan en bestelde op 11 mei een nieuw stabiliteitsonderzoek bij hetzelfde studiebureau. Dit bureau wordt immers geleid door een gerechtsexpert.

Uit dit onderzoek is nu gebleken dat er geen onmiddellijke nood is tot afbraak en dat de stabiliteit van het hoofdgebouw voldoende is om de huidige veiligheidsperimeter rond het gebouw te behouden.

Op basis van deze bevindingen heeft het schepencollege recentelijk beslist om de beslissing tot sloop niet verder te zetten. De mogelijkheden van het oud gemeentehuis zullen verder onderzocht worden in een ruimer omgevingskader.