N-VA Grimbergen wenst je een fijne eerste schooldag.

Op 3 september 2018, over deze onderwerpen: Bevolking, Gezin, Mobiliteit, Onderwijs, Veiligheid, Welzijn

N-VA Grimbergen wenst alle schoolgaande kleuters, kinderen en tieners, hun ouders en de vele leerkrachten een fijne eerste schooldag toe.

We wijzen er dan ook nog eens op dat er in de omgeving van scholen maximaal 30 km/u mag gereden worden. Buiten de schooluren kan dat op sommige plaatsen 50 km/u zijn, maar dat moet dan aangegeven worden op dynamische borden. Uit onderzoek blijkt echter dat de directe omgeving van scholen nu veilig is, maar dat de meeste ongevallen met schoolkinderen gebeuren in een straal van 300 meter rond de school. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid pleit daarom al langer dat de overheid de zone 30 rond scholen vergroot, zodat de snelheid bij die ongevallen alvast lager ligt.” We zijn het eens met dit standpunt", aldus Grimbergs N-VA voorzitter Philip Roosen. "Hiervoor zijn aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur nodig. Die ingrepen kunnen mogelijk uitgevoerd worden met de 20 miljoen euro die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vrijmaakt voor concrete maatregelen voor veilige schoolomgevingen. Weyts mikt op kleine, gerichte ingrepen om de veiligheid te verhogen. Als extra stimulans hanteert de minister het principe van ‘1 euro voor 1 euro’. Als een gemeentebestuur in in de nieuwe legislatuur 1 euro investeert, dan krijgen ze ook 1 euro extra subsidiëring."  N-VA Grimbergen heeft het thema ‘veilige schoolomgeving’ dan ook opgenomen in de lokale campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.