N-VA Grimbergen heeft de meest innovatieve visie over de verkaveling Beigemveld

Op 10 september 2018, over deze onderwerpen: Beleid, Bevolking, Gezin, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening, Stedenbouw, Welzijn, Wonen

De buurtbewoners van Beigemveld nodigden alle politieke fracties uit op woensdag 5 september laatstleden. Uitgaande van het scenario, waarbij hun bezwaarschriften weerhouden worden, werden 4 fundamentele vragen gesteld aan alle politieke fracties. De foto in bijlage toont een overzicht van de antwoorden, ter zitting genotuleerd door de organisatoren. De visie van N-VA levert alleszins de meest leefbare en innovatieve situatie op. Alle lijsttrekkers waren aanwezig. Grote afwezige was de lijsttrekker van CD&V, Patrick Vertongen.

1. Op de vraag of Beigemveld opnieuw moet ontwikkeld worden als de bezwaren de huidige plannen afkeuren, antwoordt enkel CD&V gewoon ja. Alle andere partijen antwoorden ‘ja mits aanpassing’. Ook onze eigen N-VA-fractie vindt dat dit opnieuw moet verkaveld worden maar rekening houdende met de opmerkingen die door de buurt geformuleerd werden. Beigemveld is een WUG en kan op termijn dus bebouwd worden. Dit past perfect in de standpunten van de Vlaamse bouwmeester en de ruimte Vlaanderen waarbij inbreiding verkozen wordt boven uitbreiding.

2. Met betrekking tot de schaalgrootte antwoordden de huidige meerderheidspartijen (CD&V, Open VLD en Groen) dat het voorliggende aantal wooneenheden moet behouden blijven. Sp.a en Vernieuwing houden het op 20 wooneenheden per hectare. De N-VA-fractie houdt het op maximaal 20 wooneenheden per hectare. We staan achter het concept van de kleinere kavels. Dit maakt de woningen betaalbaarder. Tevens past dit binnen de ruimtelijke uitvoeringsplannen van de Vlaamse overheid. Meer dan twee bouwlagen past, volgens ons, niet in het plan en is een devaluatie van de buurt.

3. Voor wat betreft de ontsluiting en de mobiliteit vindt enkel CD&V dat de huidige situatie moet behouden blijven. Alle andere fracties vinden dat dit herbekeken moet worden. N-VA Grimbergen kan zich vinden in de compartimentering om de mobiliteit te spreiden. Wij betreuren het echter dat de huidige meerderheid zo lang (meerdere jaren) gewacht heeft om een oplossing te zoeken. Bijvoorbeeld langs de Beigemsesteenweg. Er moet nu samen met de buurt en de bouwpromotor bekeken worden wat de beste ontsluiting zal zijn. Dit is per definitie een ontsluiting die de minste last berokkent en het minst aantal gedupeerden zal hebben.

4. Op de vraag hoeveel groen er moet komen en welke publieke voorzieningen er moeten komen, antwoordde enkel CD&V en Open VLD dat er niets moest veranderen. N-VA Grimbergen vindt dat het antwoord op deze vraag het verschil zal maken voor het project. Vermits het aantal wooneenheden voor N-VA max. 20/ha kan bedragen, zal er meer ruimte zijn voor groen en voor andere voorzieningen. Het groene karakter zal de buurt leefbaar maken. Volgens N-VA kan dit best uitgesmeerd worden over de ganse buurt i.p.v. één grote groene ruimte te voorzien. Tevens moeten er voldoende parkeerplaatsen voorzien worden, alsook mobiliteitshubs waarbij laadpalen voorzien worden, veilige fietsstalling, e.d.m…. In dergelijk nieuw verkavelingsproject hebben serviceflats een duidelijke plaats. De overheid zet volop in op zo lang als mogelijk begeleid zelfstandig thuis wonen. Onderzoek wijst uit dat als dit in een normale buurt kan, dat ouderen zich dan minder sociaal geïsoleerd voelen en op een waardige manier langer thuis kunnen blijven wonen. Een kinderkribbe lijkt voor N-VA niet zo zinvol vermits dit veel extra mobiliteitsbewegingen met zich meebrengt. Omdat deze buurt zo kort bij het centrum van Grimbergen gelegen is, moet de gemeente zeker investeren in voet- en fietspaden van en naar het centrum.

"N-VA Grimbergen pleit zodoende voor minder wooneenheden, voor laagbouw, voor een gespreide ontsluiting en voor een duidelijke innovatieve buurt met voldoende groen, mobiliteitshubs, serviceflats en goede voet- en fietspaden van en naar het centrum. Het huidige voorliggende plan is echt een gemiste kans voor een moderne en leefbare verkaveling", aldus voorzitter en tevens lijsttrekker Philip Roosen.