Herinrichting Sint-Annalaan start op maandag 11 mei 2020

Op 7 mei 2020, over deze onderwerpen: Beleid, Mobiliteit, Openbare werken

De vernieuwing van de Sint-Annalaan staat in de startblokken. Door de coronacrisis lagen de nutswerken even stil, en werd de start van de hoofdwerken uitgesteld. Ondertussen zijn de nutsbedrijven weer aan het werk en heeft De Werkvennootschap een nieuwe startdatum bepaald.

Op maandag 11 mei gaan de riolerings- en wegeniswerken van start. De eerste fase loopt vanaf de rotonde met de Meeuwenlaan / Rozenlaan tot voor het kruispunt van de Sint-Annalaan met de Strombeeksesteenweg, Ringlaan en Koningslosesteenweg.

Slimme fasering spreidt hinder

De herinrichtingswerken van de Sint-Annalaan - vanaf de rotonde aan de Meeuwenlaan tot voor de
rotonde aan de Romeinsesteenweg - hebben een grote invloed op het verkeer. Door de werken op te delen in drie fases, zorgen we voor een spreiding van de hinder. De werken aan een volgende fase gaan pas van start wanneer de vorige is afgerond.

Elke fase is opgedeeld in twee deelfases. Het kruispunt in de werfzone vormt telkens deelfase A. De rest van de zone vormt deelfase B. Beide deelfases starten altijd tegelijk op, maar deelfase A (het kruispunt) is vroeger afgewerkt dan deelfase B. Door het kruispunt sneller open te stellen, zijn opnieuw meer verkeersbewegingen mogelijk voor het lokale verkeer.

Omleidingen voor lokaal en doorgaand verkeer vanaf 11 mei

Op 11 mei beginnen we te werken in fase 1 (A+B). We plaatsen eerst de gescheiden riolering en leggen vervolgens de nieuwe weginfrastructuur aan. Als alles volgens plan verloopt, is het nieuwe kruispunt met de Meeuwenlaan en de Rozenlaan (Fase 1A) midden september afgewerkt.

Herinrichting Sint-Annalaan start op maandag 11 mei 2020

De zone tot aan het kruispunt met de Ringlaan (Fase 1B) zal omstreeks midden november klaar zijn. Meteen daarna gaat fase 2 van start. Die duurt tot de zomer (2021), maar deelfase 2A is in de loop van februari wel al klaar. Lokaal autoverkeer (-3,5t) rijdt tijdens de duur van fase 1 via Leeuwerikenlaan, Keelstraat en Strombeeksesteenweg om de werken heen. Om dit in beide richtingen mogelijk te maken, stellen we in een deel van de Keelstraat een parkeerverbod in.
We raden doorgaand verkeer aan om via de A12 en de R0 te rijden. Voor vrachtverkeer (+3,5T) is deze route verplicht.

Lokale bereikbaarheid in de werfzone

Tijdens de werken is de werfzone afgesloten voor alle verkeer. De aannemer maakt de werfzone buiten de werkuren zo goed als mogelijk toegankelijk voor bewoners. Om niet ingesloten te raken, parkeren bewoners hun wagen best tijdig buiten de werfzone.
Met briefjes in de bus houdt de werkvennootschap bewoners binnen de werfzone op de hoogte over de voortgang en de specifieke hinder van de werken.

Blijf op de hoogte

Meer informatie over de herinrichting van de Sint-Annalaan vindt u op www.sint-annalaan.be
Op deze pagina kan u zich ook inschrijven op de digitale nieuwsbrief voor dit project.

Heeft u een vraag?
Stuur dan een e-mail naar sint-annalaan [at] werkenaandering.be