Gemeentebestuur betrekt burgers bij komst ondergrondse parking in Strombeek-Bever

Op 29 april 2020, over deze onderwerpen: Beleid, Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

Het gemeentebestuur van Grimbergen plant de bouw van een ondergondse parking in Strombeek-Bever. Dat zorgt voor heel wat mogelijkheden voor de herinrichting van het nieuwe Gemeenteplein. Om ook de mening van de direct betrokken partijen te horen zette het gemeentebestuur een consultatietraject op. Door de uitbraak van het Covid-19 virus moest het traject worden aangepast en werd een digitale bevraging samen met focusgesprekken gelanceerd.

De resultaten van deze bevraging vormden samen met het advies van experten de basis voor het collegebesluit rond de ondergrondse parking. Zo besliste het college dat beperkt éénrichtingsverkeer op het nieuwe Gemeenteplein mogelijk blijft aan de zijde van de handelaars, samen met een beperkt aantal kortparkeerplekken. Het college geeft de voorkeur aan een open plein dat aansluit bij het Cultuurcentrum en zo de leefbaarheid van het centrum sterk zal verbeteren. 
  
De mening van de burger 

“Als college vinden we het belangrijk om de mening van burgers te horen en op basis daarvan beslissingen te nemen. En beslissen betekent ook keuzes maken. Dat hebben wij als bestuur dan ook gedaan”, aldus eerste schepen en schepen van mobiliteit Philip Roosen. 
  
Bij de start van het consultatietraject gaven zo’n 100 bewoners, handelaars en gebruikers van het Gemeenteplein en de omgeving aan te willen meedenken. De maatregelen in het kader van de Covid-19 epidemie maakten fysieke samenkomsten onmogelijk. Daarom organiseerde de gemeente een online bevraging samen met enkele focusgesprekken over de ondergrondse parking en het nieuwe Gemeenteplein. In deze bevraging kwamen drie thema’s aan bod: het parkeren, de verkeersafwikkeling en de functies van het nieuwe Gemeenteplein. 

Uit de resultaten blijkt dat een meerderheid de komst van een ondergrondse parking een goede zaak vindt en dat ondergronds parkeren moet gestimuleerd worden. Over de functies van het nieuwe Gemeenteplein heerst er grote eensgezindheid. De bevraagden willen duidelijk inzetten op een plein met groen, voldoende rust- en ontmoetingsplaatsen en de mogelijkheid voor terassen en speelmogelijkheden voor kinderen. Daarnaast is het plein bij voorkeur open en overzichtelijk, gemakkelijk te onderhouden en sluit het naadloos aan op het Cultuurcentrum. 

Een meerderheid van de bevraagden spreekt zich uit tegen doorgaand verkeer op het nieuwe plein. En moest men toch kiezen voor doorgaand verkeer, dan ziet een meerderheid dit graag beperkt en trager. Over de exacte ligging van de in- en uitgang van de nieuwe parking zijn de meningen verdeeld. Zo ziet de helft deze in- en uitrit graag aan de kant van het Cultuurcentrum en de andere helft aan de kant van de handelaars op het Gemeenteplein. De handelaars zijn het er unaniem over eens dat doorgaand verkeer cruciaal is, zodat hun handelsactiviteiten verzekerd blijven.
  
De beslissingen van het college 

Het nieuwe Gemeenteplein moet een open en overzichtelijk plein vormen dat aansluit op het Cultuurcentrum. De in- en uitrit van de parking komen aan de zijde van het Cultuurcentrum, in het verlengde van de Nieuwelaan. Daarnaast besloten zij om beperkt éénrichtingsverkeer op het plein toe te laten om de private parkings van de bewoners, de ondergrondse parking en de handelaars te bedienen. Dat zorgt er voor dat de ondergrondse parking makkelijk van twee kanten bereikbaar is en er geen extra verkeersdruk ontstaat op de omliggende straten. De rijbaan op het Gemeenteplein komt aan de zijde van de handelaars en het verkeer gaat in de richting van de Nieuwelaan. Het college voorziet in maximum 10 kortparkeerplaatsen die bedoeld zijn voor de klanten van handelaars. Eerste schepen en schepen van mobiliteit Philip Roosen vult aan: “Het Gemeenteplein moet opnieuw een plek worden waar het aangenaam vertoeven is, waar mensen elkaar ontmoeten. Ik ben ervan overtuigd dat we op basis van de gemaakte keuzes een heel nieuwe boost kunnen geven aan het plein en de ruime omgeving!” 
  
Omgevingsvergunning voor de ondergrondse parking 

Het architectenteam zal, samen met het studiebureau, de vergunningsaanvraag opmaken. In mei, volgt ook nog een toelichting van het resultaat en de beslissing voor de commissie mobilteit en de gemeenteraad. 
  
Philip Roosen 
philip.roosen [at] grimbergen.be - 0495/52.42.21 
Eerste schepen 
Schepen van mobiliteit, cultuurbeleid en dierenwelzijn

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is