Extra ruimte voor Basisschool Prinsenhof

Op 25 november 2021, over deze onderwerpen: Beleid, Onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts voorziet € 46.703,31 financiële steun waarmee Vrije Lagere School Prinsenhof in Grimbergen extra ruimte kan huren. 150 leerlingen zullen gebruik kunnen maken van die extra infrastructuur. “Extra ruimte huren maakt het mogelijk om kort op de bal te spelen”, zegt Weyts. “Zo kunnen we snel oplossingen bieden in gemeenten waar de nood hoog is”.

Onderwijsminister Ben Weyts investeert deze regeerperiode € 3 miljard in scholenbouwprojecten - dat is nog eens € 500 miljoen méér dan in de vorige regeerperiode. Maar het kost vaak veel tijd om scholen te bouwen of te verbouwen. Daarom is huren voor scholen vaak een goede oplossing om veel sneller en flexibeler extra plaatsen in de klas te realiseren.

Vrije Lagere School Prinsenhof in Grimbergen krijgt nu € 46.703,31 financiële steun om extra ruimte te huren. Zo kan er 683 m² schoolruimte bijkomen. 150 leerlingen zullen gebruik maken van die extra infrastructuur.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kent huursubsidies toe aan 65 scholen, zodat ze samen meer dan 115.000 m² extra klasruimte in gebruik kunnen nemen. Het gaat om een investering van € 6,4 miljoen die ten goede zal komen aan bijna 18.000 leerlingen.

Scholen zullen de middelen onder meer gebruiken om modulaire units of een nabijgelegen gebouw te huren. Projecten die in één klap veel extra capaciteit opleveren en projecten die de extra infrastructuur buiten de schooluren delen met sportclubs of jeugdverenigingen kregen voorrang.

“Met deze huursubsidies kunnen we kort op de bal spelen en snel extra schoolruimte winnen”, zegt Weyts. “Zo kunnen we versneld oplossingen bieden op plaatsen waar de nood vandaag het hoogste is”.