De 'Gezondste Wandeling' in Grimbergen

Op 31 augustus 2022, over deze onderwerpen: Beleid, Welzijn

Wandelen is per definitie een heel gezonde tijdsbesteding. Vanuit de gedachte ‘elke stap telt’ sporen we onze inwoners aan om Grimbergen zo vaak mogelijk te voet te verkennen. Met ‘De Gezondste Wandeling’ installeerde onze gemeente alvast een doeltreffend instrument om van Grimbergen de gezonde gemeente te maken die we nastreven.

“Valt het je op dat we ‘De Gezondste Wandeling’ stelselmatig met hoofdletter schrijven?”, steekt schepen van Welzijn, Jean-Paul Windelen, van wal. “Dat doen we omdat dit waardevolle concept een belangrijke plek inneemt in ons welzijns- en gezondheidsbeleid. Intussen vind je De Gezondste Wandeling al ruim een jaar terug op afwisselende wandelroutes in Grimbergen. En die wandelroutes zijn onze troef: ze leiden je van kapel naar kerk, van kasteel naar bos, terug in de tijd of mee naar de toekomst.”

De Gezondste Wandeling is een initiatief van de Vlaamse Logo’s. Al twintig gemeenten in de regio proberen het uit. De interactieve wandeling bestaat uit zeven haltes die elk een QR-code bevatten. Scan de QR-code en luister naar geluidsfragmenten en leerrijke tips over één concreet thema, terwijl je verder wandelt. Thema’s die al aan bod kwamen, zijn ondermeer een gezond binnenklimaat, het belang van beweging en recent nog tabak, alcohol en drugs. Om de drie maanden wijzigen thema en wandelroute.

“De gezondheid van de Grimbergenaar ligt ons nauw aan het hart”, vult schepen van Gezondheidsbeleid, Trui Olbrechts, aan. “Met De Gezondste Wandeling proberen we onze inwoners op een interactieve manier aan te zetten tot beweging. De actuele gezondheidsthema’s die via QR-codes aan bod komen, bieden nuttige inzichten voor iedereen. Dat dit in het prachtige kader van de Brabantse Kouters kan, is een absolute meerwaarde.”

Nieuw gezondheidsthema: ‘bevolkingsonderzoeken naar kanker’

Van 1 september tot eind november 2022 wordt het thema ‘bevolkingsonderzoeken naar kanker’ belicht. Een bevolkingsonderzoek is een systematisch screeningsaanbod richting een bevolkingsgroep met vooraf bepaalde gemeenschappelijke kenmerken. Zo kan het bijvoorbeeld gaan om vrouwen en/of mannen die tot een bepaalde leeftijdscategorie behoren. Zo’n screening naar kanker is waardevol om tijdig risico’s op te sporen, waardoor de kans op genezing vergroot.

Maar over welke bevolkingsonderzoeken gaat het dan precies? Hoe verloopt een stoelgangtest? Vanaf welke leeftijd is het raadzaam om een mammografie te laten nemen? Misschien vraag je je af hoe lang je haar moet zijn om het te doneren? Wandel en ontdek alle antwoorden tijdens De Gezondste Wandeling, ditmaal langs het Parelpad. De wandeling van zo’n 5,5 km start aan de Charleroyhoeve.

Meer informatie vind je op www.grimbergen.be/de-gezondste-wandeling.