Aangelijnd staat netjes

Op 11 juni 2021, over deze onderwerpen: Beleid, Dierenwelzijn

Niet alleen omdat het nu eenmaal moet, maar vooral omdat u er de natuur, andere wandelaars en uw hond zelf mee beschermt. “Vanuit onze gemeente willen we voor het dierenwelzijn deze actie van de provincie Vlaams-Brabant mee ondersteunen”, licht schepen van Dierenwelzijn Jean-Paul Windelen toe.

“Een wandeling in de vrije natuur samen met uw trouwe viervoeter doet deugd. Het is gezond en goed voor de conditie, voor u en uw hond. Maar aangelijnd staat netjes”, beseft Jean-Paul Windelen. ”We geven u vier goede redenen.”

1. Hou uw hond gezond

Het is helemaal niet zo veilig voor uw trouwe vriend in de vrije natuur. Een andere hond of een opgeschrikt paard kunnen uw hond verwonden. Maar uw viervoeter kan ook afdwalen of achter een dier aanlopen en zo op de autoweg aan de rand van het bos terechtkomen. Bovendien maken loslopende honden meer kans op een ziekte of ongewenste passagiers, zoals teken.

2. Bescherm de natuur

Elk jaar sterven er dieren omdat ze gebeten worden door een loslopende hond. Zelfs reetjes ontsnappen er niet aan. Maar een hond hoeft niet te bijten om een dier te doden. Een geurspoor op een jong ree, een konijn, een vogel of een ander dier kan voldoende zijn om verstoten te worden door de ouders. Vooral in het voorjaar is de natuur één grote kwetsbare kraamkliniek.

3. Hou het veilig voor iedereen

Een onbekende hond die op u afloopt, is beangstigend. Zeker voor een kind. En hoe lief uw hond ook is, een dier is in de vrije natuur nooit volledig betrouwbaar. Uw hond kan opgeschrikt worden en angstig reageren, blaffen of erger. Bijtincidenten met wandelaars of joggers gebeuren vaker dan u misschien wel denkt.

4. De wet

Het staat in vrijwel elk gemeentelijke politiereglement: honden horen aan de leiband op het openbaar domein. De Vlaamse regelgeving rond natuur- en bosbehoud stelt duidelijk dat honden in bossen en natuurgebieden altijd aan de leiband moeten worden gehouden. U riskeert een boete als u dat niet doet.

Waar kan het zonder lijn?

In een omheinde tuin of u kan naar de hondenloopzone. Dit is een omheinde, openbare groenzone waar honden kunnen rennen, spelen en ravotten met andere honden. Dat doen ze onder toezicht van hun baasje, zodat die kan ingrijpen als het spelen uit de hand loopt.

“Onze gemeente richtte zopas de hondenweide aan de Verbrande Brug op avontuurlijkere manier in met zes speeltoestellen om de viervoeters meer uitdaging te bieden”,  vertelt schepen van Dierenwelzijn Jean-Paul Windelen.

In onze gemeente zijn twee hondenloopzones

-      Hondenlosloopweide Verbrande Brug: Verbrande Brugsesteenweg t.h.v. nr. 164 (naast het voetbalveld), 1850 Grimbergen

-      Hondenloopweide Strombeek-Bever: Lindenlaan (naast de parkings), 1853 Grimbergen

Ook het Agentschap Natuur en Bos legde in meer dan veertig natuurgebieden hondenlosloopzones aan. U vindt een overzicht op www.natuurenbos.be/hondenzones.