Voor N-VA Grimbergen is politiek een middel en geen doel op zich

Op 4 oktober 2012

Jean-Paul Windelen, Sarah Belderbos, Rene De Valck, Philip Roosen

Het is de eerste keer in de geschiedenis dat N-VA in Grimbergen met een volwaardige lijst opkomt. In de vorige legislatuur zat de partij in kartel met CD&V, maar heeft ze niet altijd kunnen wegen op het concrete beleid. Dit heeft ons echter wel heel wat ervaring bezorgd en heeft ons tevens inzicht verschaft in hoe wij aan politiek willen doen. Volgens voorzitter en lijsttrekker Jean-Paul Windelen was het vrij eenvoudig om voldoende kandidaten te vinden. We hebben dan ook op het einde een keuze moeten maken tussen verschillende potentiele kandidaten. Dit gegeven, samen met de talrijke positieve reacties die we tot vandaag mochten ontvangen sterkt ons in onze keuze om volwaardig op te komen. Bij de samenstelling van de lijst is uitgegaan van het diversiteitsprincipe. Per definitie is er een pariteit tussen mannen en vrouwen. En er werd rekening gehouden met de verschillende deelgemeentes. Maar N-VA vindt het vooral uiterst belang dat er geluisterd wordt naar jongeren én naar ouderen in de gemeente, zegt secretaris Philip Roosen. Sarah Belderbos is 21 jaar en studente biomedische wetenschappen. Zij is de jongste kandidaat en woont in Grimbergen. Politiek is haar echter van thuis uit bekend. Haar grootvader was een grote spilfiguur binnen de Volksunie. Onze ouderdomsdeken, Rene De Valck, is 87 jaar. Hij was jarenlang actief in tal van verenigingen in Strombeek en Grimbergen. Rene was OCMW-raadslid voor de Volksunie en is tot op de dag van vandaag nog steeds actief bezig, onder andere in het kerkfabriek van Strombeek. Nu zet hij dus samen met N-VA Grimbergen terug zijn schouders onder de politiek in zijn geliefde Strombeek.

Met een gemiddelde leeftijd van 46 jaar met een spreiding van 76 jaar pakt N-VA Grimbergen uit met een krachtige lijst waarmee ze voor verandering wil zorgen in Grimbergen. Deze verandering komt al tot uiting in het Grimbergse straatbeeld. N-VA heeft gekozen om op een bescheiden manier reclame te maken via affiches op verkiezingsborden. Dergelijke borden blijken slechts 5% van de bevolking te beïnvloeden waardoor het niet de meest efficiënte en ecologische actie is. Zo werden voor N-VA Grimbergen voornamelijk de 15 gemeenteborden voorzien van één totale affiche. Hiermee willen ze ook de eenheid en samenwerking binnen de partij symboliseren. Daarenboven werden er slechts enkele borden geplaats bij kandidaten thuis of op expliciete vraag van partijleden. We willen hiermee symboliseren dat een gemeenteraad geen verzameling is van individuen maar één groep die gezamenlijk de nodige verantwoordelijkheid aan de dag voor het Grimbergse beleid, dixit Philip Roosen. Ondervoorzitter Philippe Decrock voegt hieraan toe dat de focus werd gelegd op de uitwerking van een krachtige inhoud onder de vorm van duidelijke en kwaliteitsvolle folders en sociale media. N-VA Grimbergen is klaar voor een meerderheidscoalitie. N-VA Grimbergen wil duidelijk een positieve stempel drukken op het beleid. N-VA Grimbergen wil de komende zes jaren verankerd geraken in de Brabantse parel. Jean-Paul Windelen sluit af met de woorden: ‘We willen hierbij de juiste personen op de juiste plaats krijgen. Wij zullen geen mandaten opnemen waarvan we weten dat we niet de kennis en kunde hebben om ze waardevol in te vullen. Want politiek is voor ons een middel en geen doel op zich.’