Uplace

Op 3 december 2011, over deze onderwerpen: Economie, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) heeft eind oktober een bouwvergunning gegeven aan Uplace. Hij deed dit met goedkeuring van de hele Vlaamse regering. Dit is op 10 november nog eens bevestigd in het Vlaams parlement door Vlaams minister-president Kris Peeters. Bovendien was deze beslissing een logisch vervolg op de procedure die al jaren gevolgd is en die door alle partijen steeds gesteund is.

• 5 juni 2009: brownfieldconvenant gesloten tussen de Vlaamse regering (toen CD&V, sp.a en Open Vld), Uplace, de gemeente Machelen en OVAM. Dit is het algemene afsprakenkader.
  • 18 oktober 2011: gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB) goedgekeurd door de Vlaamse regering (CD&V, sp.a en N-VA): uitvoering van de afspraken, verankering van de randvoorwaarden en juridische onderbouw voor de vergunning.
  • 28 oktober 2011: bouwvergunning.

Kortom, de kritiek van o.a. sp.a-burgemeester van Leuven Louis Tobback komt wel erg laat. Zijn partij was samen met Open Vld van bij het begin de vurigste pleitbezorger van dit project.

Standpunt N-VA

De N-VA is bereid om dit project te steunen, maar enkel indien er een aantal randvoorwaarden strikt worden nageleefd. Daar zal de N-VA binnen de Vlaamse regering dan ook over waken.

1. Taalgebruik

Er zijn met Uplace afspraken gemaakt over het gebruik van het Nederlands in dit complex. Nederlandstalige klanten moeten te allen tijde in het Nederlands bediend worden. Dit soort afspraken zijn ondenkbaar in een groots project van het Brussels Gewest, waar het Nederlands steevast stiefmoederlijk behandeld wordt.

2. Concurrentie

Er zijn ook afspraken gemaakt over het soort winkels dat zich in Uplace mag vestigen, zodat ze zoveel mogelijk complementair zijn met het aanbod in de omliggende steden.

3. Mobiliteit

De ontsluiting van dit gebied is enorm belangrijk. Niemand is gebaat bij ellenlange files. Er worden dan ook duidelijke afspraken gemaakt over welke mobiliteitsinvesteringen er dienen te gebeuren en wie daarvoor de kosten moet dragen (de Vlaamse overheid, Uplace, de gemeente Machelen). Hier moet de Vlaamse minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) haar verantwoordelijkheid in nemen en de noodzakelijke garanties bieden voor een goede ontsluiting van het gebied Vilvoorde-Machelen

4.Groene karakter Vlaamse rand

Dit project kadert in een reconversie van de oude Renault-site. Reconversie van bestaande industrieterreinen is sowieso beter dan het aansnijden van nieuwe open ruimtes. Bovendien is het RUP, waar dit project deel van uitmaakt, een zeer “groen” RUP met veel aandacht voor het vrijwaren en versterken van de open ruimte en dus het begrenzen van de verstedelijkingsdruk vanuit Brussel.