Open VLD-Schepen van Leefmilieu wil Lintbos Grimbergen tegen de vlakte.

Op 29 juni 2012, over deze onderwerpen: Leefmilieu

N-VA is verontwaardigd vanwege dit wereldvreemde idee.

Via een artikel in Het Laatste Nieuws (dd 27.06.12) nemen wij kennis van het idee van Grimbergs schepen van Leefmilieu Louis De Smedt (Open VLD) om het Lintbos te Grimbergen tegen de vlakte te gooien en te vervangen door twee megasporthallen.

Zijn argumentatie is dat het Lintbos ‘niet bekend is en toch niet wordt gebruikt’, en ‘het Lintbos is een broeinest van vossen en bevat zelfs reeën’. ‘De gemeente telt heel wat sportinfrastructuur, hetgeen handenvol geld kost’, aldus de schepen; ‘en dus kunnen we beter alles centraliseren’.

Het Lintbos Foto Lintbosis een bos in Grimbergen dat vanaf maart 2001 werd aangeplant. Het gebied is eigendom van de gemeente Grimbergen die het in erfpacht gaf aan het Agentschap voor Natuur en Bos. Het maakte vroeger deel uit van het vliegveld van Grimbergen. Het beslaat 70 hectare waarvan 55 hectare bebost werd. Het was 100 jaar geleden dat in Vlaanderen nog zo’n groot nieuw bos werd aangeplant.

N-VA Grimbergen is verontwaardigd door het voorstel en had spontaan de neiging om naar de verborgen camera te zoeken. Een schepen van Leefmilieu zou net fier moeten zijn op wat in het Lintbos werd gerealiseerd. Bovendien is er de erfpachtovereenkomst van 99 jaar bij Natuur en Bos, waardoor de gemeente in feite niets kan ondernemen.

Bij monde van gemeenteraadslid Steven Dupont (bestuurslid N-VA) zullen wij op de gemeenteraad van vanavond (28.06) de nodige uitleg vragen en met klem protesteren tegen dit absurde voorstel.

Steven Dupont: ‘Ik ga bijna dagelijks in het Lintbos wandelen, en geloof me, elke keer zie je er volk. Jong, oud, wandelaars, fietsers, joggers, alleen de schepen kwam ik er nog niet tegen... ook verenigingen houden er regelmatig activiteiten’, aldus Steven, ‘het Lintbos wordt dus wel degelijk gebruikt; en zelfs al zou dat niet zo zijn, dan nog is het een groene long midden de druk van de alsmaar verdere verstedelijking’, vervolledigt hij. Tijdens het recent gehouden ‘Dag van het park’ stond dit bos zelfs centraal en tijdens de nacht van vrijdag 6 juli op zaterdag 7 juli 2012 geven Natuurpunt, KWB, JNM en Mira weer de kans aan de Grimbergse kinderen om eens een nachtje in hun tent door te brengen aan de rand van het Lintbos.

Voor N-VA is het géén hinder dat dit bos reeën bevat, het is een meerwaarde!

Bovendien hebben ook veel vogelsoorten het er naar hun zin. Dagroofvogels, zoals torenvalk, buizerd, sperwer, boomvalk, en zelfs bruine kiekendief en slechtvalk, komen hier hun voedsel zoeken. Hopelijk is dit voor de schepen geen reden om het jachtseizoen te openen.

‘Als fervent natuurliefhebber keten ik mij nog liever vast aan een boom, dan alweer een stuk groen te laten verdwijnen’ besluit Steven Dupont hier links op de foto, samen met Voorzitter N-VA Grimbergen Jean-Paul Windelen.Foto Lintbos met Steven Dupont en Jean-Paul Windelen

Wat de argumentatie van de schepen betreft aangaande de hoge kosten van de gemeentelijke sportinfrastructuur, kunnen wij beamen dat hier heel wat geld naartoe gaat. Sport is een bindende factor in het sociaal weefsel van onze gemeente en dat verantwoord investeringen. Het is net goed dat de infrastructuur verdeeld ligt over ons grondgebied; wij zijn tegen alles op één plek.

Voor N-VA moet de focus liggen op onderhoud en de modernisering van de bestaande infrastructuur, want door slecht of gebrekkig onderhoud lopen de kosten nu inderdaad vaak op. Laten we daar dan maar eerst iets aan doen.

Als dit verkiezingskoorts is, dan is er duidelijk nood aan wat zuurstof; de N-VA zal die op 14 oktober maar al te graag leveren.