N-VA Grimbergen maakt zijn standpunt over Parking C kenbaar.

Op 2 juli 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening, Sport

‘De mening van de Grimbergse burgers verschilt van de mening van de Grimbergse meerderheid!’

Er werd de laatste weken al heeft wat gespeculeerd over de plannen met parking C aan de Heysel. In maart 2013 deelde Brussels Minister Grouwels echter volgende visie mee aan de pers: ‘Als het van de Brusselse regering afhangt, zal ook de parkeercapaciteit op de Heizelvlakte, in de eerste plaats parking C, dit jaar nog geactiveerd worden, met respect voor de evenementiële uitbating. Het overleg met de betrokken partijen is al opgestart. Naast de stad Brussel en het Vlaams gewest zijn dat de gemeente Grimbergen, de vzw Tentoonstellingspark van Brussel, De Lijn en de MIVB’. In mei 2013 kwam er van Brussels burgemeester Thielemans ineens een ander plan. Parking C zou omgebouwd worden tot een nieuw voetbalstadion. Minister Grouwels deelde dan weer mee dat beide initiatieven perfect met elkaar te verzoenen zijn. In alle geval, een grondig overleg met alle betrokken partijen is er nooit geweest en de meningen zijn trouwens erg verdeeld, zo blijkt uit het dossier van N-VA Grimbergen.

‘We hebben gewacht om te reageren totdat we voldoende informatie hadden over het dossier en over de mening van zowel de meerderheid van de gemeenteraad als van de burgers’ deelt voorzitter Roosen van N-VA Grimbergen mee. Ten eerste blijft er het feit dat de ruimte van Parking C (31 ha) twee jaar geleden in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de afbakening van het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel werd ingeschreven als gemengde zone voor kantoren, bedrijven, woningen, gemeenschapsvoorzieningen en recreatie. Dit GRUP voorziet bovendien slechts 5 hectare recreatiezone. Dus met moeite één derde van wat gevraagd wordt. En een andere bestemming dan voorzien. Ten tweede is het duidelijk dat de meerderheid van de gemeenteraad open staat voor een dergelijk initiatief. Ze zien zichzelf waarschijnlijk al zitten op de ereplaatsen van het nieuw stadion bij de opening van Euro 2020. Grimbergen kan echter wel degelijk de rol van hoofdrolspeler vervullen in dit dossier, maar weigert dit ten stelligste. Het huidige gebruik van parking C levert namelijk 218.000 euro op per jaar én de gemeente moet zijn toestemming geven om het GRUP te wijzigen. Ze troosten zichzelf met te stellen dat dit project dient rekening te houden met de draagkracht van de omgeving en dat ze alle mogelijke pistes zullen onderzoeken om, binnen het wettelijke kader, de hoogst mogelijke taksen te kunnen heffen op activiteiten gaande van parkeren tot vermakelijkheden. Rekening houden met de draagkracht van de omgeving is onmogelijk. Zelfs als er ondersteuning komt van de federale politie zal Grimbergen moeten mee voorzien in de bewaking bij activiteiten in het voetbalstadion, wetende dat het politiekorps van Grimbergen reeds jarenlang onderbemand is. Dit zal dus ten koste van de Grimbergse veiligheid gaan. Meer nog. Het NEO-project aan het atomium zal er komen. Er is zelfs al een nieuwe concertzaal klaar naast de Heizelpaleizen. Dit nieuwe project zal ook heel wat verkeer met zich meebrengen. Dit samen met het verkeer van een nieuw voetbalstadion bovenop de dagelijkse verkeersinfarcten die er nu al zijn zal voor een nog groter en constant fileprobleem zorgen op de ring en op de in- en uitvalswegen van en naar Grimbergen. Veel taksen heffen zal dus de pasmunt worden. En laat ons eerlijk zijn. Er is een mooi koning Boudewijnstadion. En meer dan 300 miljoen overheidsgeld in tijden van crisis is toch onverantwoord. En dan maar vaststellen dat er een begrotingstekort blijft bestaan. Als derde en misschien nog belangrijkste punt kunnen we stellen dat dit ook de mening is van de Grimbergse burgers. N-VA Grimbergen organiseerde enkele weken gelden een hoorzitting over Parking C. Hierop waren dubbel zo veel inwoners aanwezig dan op de algemene hoorzitting van de gemeente Grimbergen enkele dagen ervoor. Ondanks het feit dat hier zeer constructief en open werd gedebatteerd over de voor- en nadelen was de slotconclusie overduidelijk, volgens Jean-Paul Windelen. Geen nieuwe voetbaltempel op parking C! Geldelijke compensaties kunnen onder geen beding opwegen tegen de talrijke nadelen die dit project met zich meebrengen! Dit is niet verantwoord als overheidsuitgave!

Ondanks het feit dat in de laatste gemeenteraad CD&V, Open VLD en de UF een motie onderschreven waarin er bij de Vlaamse Regering op aangedrongen werd om een projectgroep op te starten met alle betrokken actoren in dit dossier (het Vlaams en het Brussels Gewest, de Provincie, de gemeenten Grimbergen, Wemmel en Brussel), zal N-VA Grimbergen de mening van de burgers blijven verdedigen, die trouwens ook de eigen mening is. Temeer omdat de meerderheid weigerde om in de desbetreffende motie te bevestigen dat de taalwetgeving bij de plannen op Parking C dient nageleefd te worden. Dus geen garantie van de Vlaamse taal op Grimbergs grondgebied.

Ondanks dat de plannen tot nu toe zeer voorbarig en prematuur zijn, wenst N-VA Grimbergen ze dan ook in de kiem te smoren. Het is niet correct dat Brussel gewoon autonoom beslist en de gemeenten in de Rand met een parkeerprobleem, mobiliteitsprobleem én veiligheidsprobleem wil opzadelen en de misleide gemeenteraadsleden wil paaien met een handvol geld. Bovendien zijn er betere plaatsen voor een nieuwe voetbaltempel en betere bestemmingen voor Parking C. Wij bruisen van andere maar haalbare ideeën.