N-VA Grimbergen hekelt de aanpak van de Grimbergse meerderheid en overweegt een klacht bij de gouverneur.

Op 19 december 2014, over deze onderwerpen: Beleid

Op de gemeenteraad van 18 december toonde de Grimbergse meerderheid zich weer eens niet van haar meest democratische kant. Op de agenda stond onder meer de bespreking en goedkeuring van het financieel meerjarenplan 2014-2019 en de goedkeuring van het budget 2015. Bij aanvang van de bespreking deed de N-VA fractie haar beklag over het feit dat de goedkeuringen, die ter bespreking voorlagen, door de meerderheid al in de pers waren gebracht als voldongen feit. "Welk nut heeft een politiek debat dan nog", aldus Philip Roosen, gemeenteraadslid en voorzitter van N-VA Grimbergen. Een stelling die werd bijgetreden door de SP.A-fractie. Burgemeester Marleen Mertens antwoordde dat het college met haar meerderheid bepaalt en beslist en dat de meerjarenplannen dus per definitie al goedgekeurd zijn vooral de commissie financiën en de gemeenteraad samen komen. De vraag rees bij N-VA wat de gemeenteraad dan nog voor nut heeft en vroeg zich af of de oppositie dan misschien beter naar huis kan gaan?" De burgemeester sneerde dat de oppositie inderdaad best naar huis kon gaan. Uiteraard bleef de voltallige oppositie aanwezig want zij neemt haar taak wel ernstig. Bij de stemming van het punt weigerden de oppositiepartijen, bij wijze van protest, deel te nemen aan de stemming (zie foto).

De meerderheid heeft wel vaker last van zure oprispingen wanneer de oppositie kritische vragen stelt. Voor hen komt de democratische controle dikwijls ongelegen, hetgeen er al meermaals toe leidde dat de burgemeester boos, onbeleefd en platvloers antwoordde. Een voorbeeld hiervan is het pertinent weigeren om mondelinge vragen van de oppositie op te nemen in het verslag.

Het hoogtepunt van de gemeenteraad ontstond bij het agendapunt m.b.t. het nieuwe stadion op Parking C. Burgemeester Mertens werd namelijk vanuit het publiek aangestuurd door ex CD&V burgemeester JP Olbrechts. Hij gaf als een volwaardige dirigent met handbewegingen aan wat er moest gezegd worden en dat de discussie op een gegeven moment moest afgerond worden. Het is dus overduidelijk wie nog aan de touwtjes trekt.

Er is dus inderdaad  een historiek wat betreft het allergisch zijn aan democratische controle. N-VA gemeenteraadslid Steven Dupont deed bij einde van de zitting zijn beklag over het gegeven dat er weeral niet geantwoord werd op schriftelijke vragen die hij had ingediend. Gemeenteraadsleden hebben het recht om schriftelijke vragen te stellen, waarop de gemeente verplicht is om binnen een termijn van 1 maand te antwoorden. Vier van de recentste vragen van raadslid Dupont werden niet correct behandeld. Nadat hij deze ter herinnering opnieuw indiende en dreigde met een klacht bij de gouverneur van Vlaams-Brabant, kwam een zeer laattijdig antwoord op twee vragen. De overige twee bleven tot op heden onbeantwoord. Ze waren ingediend op respectievelijk 27/08/14 en 30/09/14, ruimschoots over tijd dus. Op de vraag waarom de gemeente niet in staat blijkt tijdig te reageren op brieven van haar gemeenteraadsleden werd geantwoord dat ze dat niet weten. Waarop de voorzitter nog eens extra op de wonde duwde door te repliceren “wordt er maar niet ziek van hé.” Bij nader aandringen wil de meerderheid dit wel eens nakijken tegen de volgende gemeenteraad, hetgeen weer 30 dagen extra betekent. Raadslid Dupont vroeg expliciet om dit in het verslag te notuleren. We zijn benieuwd of dit zal gebeuren.