Brussel wil thuismatch spelen op Grimbergs veld...

Op 3 juni 2013, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Sport, Vlaams karakter

Parking C : Brussel wil thuismatch spelen op Grimbergs veld: N-VA Grimbergen stelt zijn beste ploeg op voor dé match op parking C met alle Grimbergenaren als twaalfde man.

De sierlijke voorzet die gegeven werd door Brussel en de voetbalbond, om te scoren bij de voetballiefhebber en het groeiend leger Rode Duivel Fans, werd gegeven van uit buiten spel positie. N-VA Grimbergen heeft niet de pretentie om de scheidsrechter te zijn in deze belangrijke match, en wil een mogelijk doelpunt niet op voorhand afkeuren, maar verwacht wel meer fairplay van de hoofrolspelers in deze match.

Het bestuur van N-VA Grimbergen heeft de problematiek en aankondiging van de plannen rond parking C (aan de Heizel) geanalyseerd. ‘We houden er, in het kader van een aantal eerste afwegingen vanuit diverse terechte bekommernissen voor de plaatselijke situatie van Strombeek en Grimbergen, niet echt een overwinningsgevoel aan over.’ stelt het Grimbergse N-VA bestuur. Er is in eerste instantie het kluwen aan juridische procedures die nog doorworsteld moeten worden en die jaren zullen aanslepen. Vervolgens is er de niet miskenbare vaststelling dat dit project, samen met het Neo-project op dezelfde locatie, het masterplan van Strombeek doorkruist. Verkeersinfarcten, mobiliteitsproblemen, overlast, veiligheidsproblemen en parkeer-schaarste, zijn aspecten die N-VA Grimbergen niet onder de groene grasmat wil vegen omdat men nu absoluut een voetbaltempel wil neerpoten op een stukje Grimbergen aan de rand van het oprukkende Brussel. Een dergelijk initiatief zal ook zeker bijkomende kosten met zich meebrengen, terwijl het nog totaal onduidelijk is welke meerwaarde dit project voor Grimbergen kan betekenen. Een dergelijk initiatief van het Brussels gewest op Vlaams grondgebied zal daarenboven een versnelde verstedelijking en verbrusseling, zeg maar verfransing, met zich meebrengen. Het valt dan ook nog te bezien of zo’n grote investering (schatting op 300 miljoen euro) in tijden van crisis te verantwoorden valt, zeker als men weet dan de huidige plannen enkel en alleen een gebruik als voetbalstadion voorzien in plaats van een veelzijdig inzetbaar complex. Indien dit het geval is, dan zijn er zeker wel meerder andere en betere locaties in Brussel voor dit project denkbaar.

Dit dossier vraagt prioritaire aandacht en N-VA staat als een supporter achter de bezorgdheden van de Grimbergenaren en vooral ook de Strombekenaren. In de komende weken gaan de mandatarissen van N-VA, verder onderhandelen bij de huidige meerderheid, de Vlaamse regering en de project-initiatiefnemers. N-VA Grimbergen gaat in ieder geval de bewoners wel een tribune geven omtrent het lot van parking C en organiseert een praatcafé op 10 juni om 20u in café Paviljoen in Strombeek.(°)