Spreuken fleuren de gemeente Grimbergen op

Op 5 oktober 2002, over deze onderwerpen: Beleid, Welzijn

'Wie straalt loopt nooit in het donker…’ Sinds vandaag kan je heel wat fijne spreuken in de Grimbergse straten ontdekken. De tiendaagse van de geestelijke gezondheid zet in op “Samen veerkrachtig”. Grimbergen ondersteunt deze actieperiode met leuke “Spreuken in het straatbeeld”.

Ons leven is dit jaar flink op zijn kop gezet door het coronavirus. Veel mensen ervaren daardoor onzekerheid, angst of stress. Het coronavirus heeft een impact op onze lichamelijke gezondheid, maar ook op onze geestelijke gezondheid. Hoe ga jij hiermee om? Een goede veerkracht is dan cruciaal.

Of het nu gaat over een tijdje niet goed in je vel zitten, of over psychische moeilijkheden… vaak ervaren we een taboe om te praten over onze geestelijke gezondheid. Daarom wordt jaarlijks wereldwijd de geestelijke gezondheid in de kijker gezet.

Van 1 tot 10 oktober is het de tiendaagse van de geestelijke gezondheid. Grimbergen zet deze actieperiode extra in de kijker met leuke “Spreuken in het straatbeeld”. Met fijne woordspelingen en deugddoende boodschappen op ramen of etalages toveren we een glimlach of ontroering op het gezicht van voorbijgangers en doen we hen nadenken over hun mentale gezondheid. De actie wil op een ludieke manier ingaan tegen het taboe dat nog altijd rust op problemen met geestelijke gezondheid.

Het Grimbergse gemeentebestuur en het Sociaal Huis slaan samen met Sint-Alexius, De Raster en Eigen Thuis de handen in elkaar voor de actie ‘Spreuken in het straatbeeld’. De bewoners maakten een aantal spreuken die je op de ramen van verschillende lokale organisaties kan terugvinden. Enkele organisaties schreven ook zelf een spreuk op hun raam. Een 30-tal Grimbergse organisaties zetten zo de stap om het taboe over het praten over onze gevoelens te doorbreken.
Ontdek de spreuken in jouw buurt of surf naar www.grimbergen.be/sociaal-huis-gezonde-gemeente.html

Samen Veerkrachtig
“‘Samen Veerkrachtig’, het thema van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, verwijst naar het belang van een helpende hand, een bemoedigend schouderklopje. Zorgen voor elkaar, dat is zorgen voor veerkracht. Veerkracht houdt in dat je leert omgaan met tegenslagen en uitdagingen. Je mag dus gerust eens falen. Ik vind dat een mooie gedachte om mee te nemen. Niet iedereen slaagt erin om in zijn eentje recht te krabbelen. Het taboe doorbreken en erover durven praten is reeds een eerste stap. Ook zijn er heel wat diensten waar je voor hulp terecht kan”, aldus schepen voor Welzijn Jean-Paul Windelen.

Hoe staat het met jouw veerkracht?
Doe de test en surf naar www.fitinjehoofd.be - mijn veerkracht. Je krijgt er info en advies op maat. Geef je veerkracht een oppepper met oefeningen en tips die je helpen om positief in het leven te staan.
Meer weten: Een overzicht van activiteiten tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid vind je op www.samenveerkrachtig.be.

Jean-Paul Windelen
jeanpaul.windelen [at] grimbergen.be  -  0478 78 35 35