‘Koestergemeente’ Grimbergen draagt gezinnen die een kind missen in het hart

Op 12 december 2023, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn

Lokaal Bestuur Grimbergen registreert zich in 2023 als ‘Koestergemeente’ en toont daarmee zijn hart aan alle gezinnen die een kind missen.

De vzw Berrefonds ondersteunt al bijna 15 jaar families na het overlijden van een kind. Van vrijdag 8 tot en met vrijdag 15 december 2023 organiseert het Berrefonds opnieuw een ‘Koesterweek’, een sensibiliserende actie om aandacht te vragen voor alle gezinnen die een kind missen. Dit jaar tekent ook de gemeente Grimbergen op deze warme actie in.

Mokerslag

“Een kind verliezen is een mokerslag”, stelt burgemeester Bart Laeremans. “Of dat nu gebeurt tijdens de zwangerschap, bij de geboorte of later, zoiets draag je jouw hele leven mee. Als mens, als vader en als burgervader raakt zo’n verlies mij intens. Hoog tijd dat we de gezinnen in onze gemeente die een kind moesten afgeven, een hart onder de riem steken. Daarom ondertekenden we 3 weken geleden ook al het SAVE-charter. Bij het begin van de Koesterweek, op vrijdag 8 december, hijsen we de Koestervlag aan het gemeentehuis.”

Grimbergse hartjes

De hele week lang zoveel mogelijk hartjes in het straatbeeld brengen: dát is de bedoeling tijdens deze Koesterweek. En dat kan op verschillende plaatsen en manieren: in de etalage van de handelaars, met hartjesaffiches op ramen en deuren, door het dragen van een hartjespin, op sociale media en natuurlijk ook tijdens Wereldlichtjesdag op zondag 10 december. Mensen over de hele wereld steken dan om 19 u. stipt een kaarsje aan voor kinderen die gemist worden. Zo ontstaat er een golf van troostend licht die door de verschillende tijdzones over de hele wereld reist.

“Als Grimbergenaren willen we echt zorg dragen voor deze gezinnen”, vertelt schepen van Welzijn Jean-Paul Windelen. “We willen laten zien dat we hun verdriet erkennen. We willen getroffen ouders steunen, zodat ze zich gehoord en gedragen voelen. Zeker in aanloop naar de feestdagen is dat ontzettend belangrijk. Daarom tonen we met veel liefde ons hart en roepen we al onze inwoners op om tijdens de Koesterweek hetzelfde te doen.”