Grimbergse inwoners, scholen, schepenen en Vlaams minister Weyts planten bomen op 13 en 15 december voor meer biodiversiteit

Op 11 december 2023, over deze onderwerpen: Beleid, Leefmilieu, Welzijn

In de gezamenlijke strijd tegen de klimaatopwarming wil gemeente Grimbergen tijdens de lopende legislatuur zoveel mogelijk bijkomende bomen planten op haar grondgebied. Om dat engagement kracht bij te zetten ondertekende het lokaal bestuur in augustus 2020 het ‘Bomencharter Vlaanderen’. In april 2022 kocht de gemeente gronden aan naast het nieuwe geboortebos. Ook inwoners kunnen extra bomen planten en ze registreren. Begin december 2023 werden zo al 3.937 bijkomende bomen opgetekend. En daar stopt het niet, want op 13 én 15 december gaat de spade opnieuw de grond in.

Recent werd de boomplanting voor de borelingen tussen augustus 2022 en juli 2023 nog uitgesteld wegens het slechte weer. Op woensdag 13 en vrijdag 15 december staan buurtbewoners, scholen, het Grimbergse schepencollege én Vlaams minister Weyts echter paraat om op de aangrenzende percelen, samen met de ‘Bûûmplanters’*, nieuwe bomen te planten. Het plantplan werd opgemaakt door de provinciale Bosgroep.

Wil jij mee bomen planten? Dat kan!

Fitte buurtbewoners en vrijwilligers zijn welkom op woensdag 13 december van 9 u. tot 12 u. en van 13 u. tot 16 u. aan de Humbeeksesteenweg (tegenover de parking van Caterpillar). Kom liefst te voet, met de fiets of met de bus. Lijn 261, halte Kluizenberg stopt aan de plantlocatie. Er is parkeermogelijkheid op de bedrijfsparking van Caterpillar, maar het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Maak je graag gebruik van de parking? Meld dit dan vóór 12 december via omgevingsbeleid [at] grimbergen.be of 02 260 12 16.

Eigen spade? Niet nodig, materiaal wordt voorzien.

Een plantsessie met de Bûûmplanters is zoveel meer dan een sessie zwoegen in (en voor!) de natuur. Tijdens de activiteit krijgen deelnemers uitleg over het hoe, wat en waarom van bomen planten. Het nodige materiaal is ter plaatse beschikbaar. Het enige wat je best voorziet, zijn stevige en waterdichte schoenen of laarzen en een warme regenjas.

Ook naburige scholen, het schepencollege en Vlaams minister Weyts stropen mouwen op.

De leerlingen van GBS De negensprong en VBS De Ankering, een ruime delegatie van het schepencollege én Vlaams minister Ben Weyts steken een handje toe op vrijdag 15 december.“Voor Grimbergen staat de teller voorlopig op 3.937 nieuw aangeplante bomen”, meldt schepen van leefmilieu Chantal Lauwers. “Daarin zitten onder meer de 580 bomen die we eind november vorig jaar met de Bûûmplanters in de Steenstraat in Humbeek plantten. Met de bebossing van dit perceel aan de Humbeeksesteenweg mikken we op 2.850 extra bomen.”