Denk mee na over de bib van de toekomst

Op 11 oktober 2021, over deze onderwerpen: Beleid, Cultuur

Geef uw mening en deel uw ideeën over de nieuwe bibliotheek via het participatieplatform 'Grimbergen denkt mee’.

De gemeente Grimbergen bouwt een nieuw administratief centrum in het centrum van Grimbergen. Hierin komt ook de nieuwe bibliotheek. Het ontwerpbureau werkte al een groot deel van de plannen uit. Er zal een ruimte van 1.000 m2 worden voorzien, verdeeld over twee verdiepingen. Maar dit bouwvolume moet uiteraard nog een concrete invulling krijgen.

Het gemeentebestuur wil de nieuwe ‘bibliotheek van de toekomst’ zo vormgeven dat ze voldoet aan de noden en verwachtingen van de inwoners. Hierbij rijzen heel wat vragen en moet het meer zijn dan ‘boekje in en boekje uit’.

Moet de nieuwe bibliotheek een plaats worden waar men kan lezen met een koffie of thee, studeren, op de computer werken en waar men elkaar kan ontmoeten? Moeten alle collecties behouden blijven? Welke plekjes verwachten bezoekers te vinden in de bib? Zijn er grandioze ideeën waar we als bestuur zelf nog niet aan dachten?

“Om de juiste keuzes te maken, startte de bibliotheek met een participatietraject. Tussen nu en midden november kan u meedenken over de vorm en invulling van de nieuwe bibliotheek”, aldus schepen van Cultuur Philip Roosen. “We maken hiervoor gebruik van onze gloednieuwe participatietool die bestaat uit twee delen. Enerzijds kan iedereen, gebruiker of niet, de enquête invullen om hun mening te delen. Anderzijds is het mogelijk om een profiel te maken op het platform. Daar kan u ideeën delen of die van anderen bekijken en ondersteunen”.

Ontdek alle info op https://grimbergendenktmee.be/bibliotheek.  U vindt er ook de links naar de enquête die u zonder registreren en anoniem kan invullen en naar het participatieplatform waar u zich wel even moet aanmelden.