De provincie Vlaams-Brabant investeert 13.835 euro in Grimbergs biodiversiteitsproject

Op 19 maart 2021, over deze onderwerpen: Beleid, Leefmilieu

De provincie Vlaams-Brabant investeert 806.620,24 euro in 23 projecten van de gemeenten Asse, Grimbergen, Halle, Keerbergen, Liedekerke, Tervuren en Zaventem en de organisaties Natuurpunt, Regionaal Landschap Zuid-Hageland, Regionaal Landschap Noord-Hageland, Regionaal Landschap Dijleland, Regionaal Landschap Brabantse Kouters en Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei die de biodiversiteit in Vlaams-Brabant moeten verbeteren.

“We investeren in onze natuur”, zegt Bart Nevens (N-VA), gedeputeerde voor Leefmilieu. “In het sterk verstedelijkte en dichtbevolkte Vlaams-Brabant is het niet makkelijk om de natuur weer dichtbij de mensen te brengen. Maar de coronacrisis toont nogmaals aan dat dit noodzakelijk is. Daarom krijgen projecten die de biodiversiteit in onze provincie versterken onze steun”.

Een duurzaam biodiversiteitsproject krijgt provinciale steun als er concrete realisaties worden uitgevoerd op het terrein die zorgen voor meer en betere natuur en de omgeving beter wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Dit kan zowel door het creëren van ecologische verbindingen tussen bestaande natuurgebieden als door het versterken van groene ruimten in de meer bebouwde omgeving.
De projecten moeten ook de biodiversiteit bevorderen door bijvoorbeeld natuurontwikkelingswerken die de leefgebieden van bedreigde dieren of planten verbeteren.

De gemeente Grimbergen kan rekenen op 13.835,36 euro voor het project:

'Verstevigen en biodivers aanvullen van het holle wegen complex Borgtstraat/Diepe Kanten’

De zeer waardevolle holle weg ‘Diepe Kanten’ met diep ingesneden taluds vormt een belangrijke schakel als natuurverbindingsgebied tussen de beschermde Maalbeekvallei en de Tangebeekvallei. De holle weg verbindt deze gebieden via een belangrijke open kouter met een complex aan trage wegen en groene stapstenen.
Na de aankoop van twee aaneensluitende bospercelen wil de gemeente Grimbergen ervoor zorgen dat de bestaande holle weg opgewaardeerd wordt. Samen met het achterstallig beheer en de aanpak van de erosieproblematiek wil de gemeente vooral door de herinrichting van de verschillende toegangen en de centrale zone het groot publiek bewust maken van de ecologische waarde van deze groene zone en het belang hiervan voor heel wat soorten. Het plaatsen van infoborden moet duiding geven aan het belang van deze unieke holle weg in Grimbergen.