Dagprijsverhoging en investeringen in WZC Ter Biest

Op 30 september 2020, over deze onderwerpen: Beleid, OCMW, Senioren, Welzijn

De goede reputatie van ons Grimbergs woonzorgcentrum is mede mogelijk dankzij een uitstekend bestuur en een ‘bovennorm’ inzet van gemotiveerd personeel. Dit zogenaamd 'bovennorm' personeel is niet of minimaal gesubsidieerd. Ter Biest heeft echter over de afgelopen 3 jaar een gemiddeld 'bedrijfsverlies' van 337.501,3 euro/jaar. De dagprijs in WZC Ter Biest ligt 10% onder de gemiddelde dagprijs van de Grimbergse woonzorgcentra en 20% onder het gemiddelde van Vlaams-Brabant.

Het Agentschap Zorg en Gezondheid vraagt de gemeente Grimbergen om efficiënter te werken. We willen absoluut de ‘bovennorm’ werking behouden voor het welzijn van de bewoners en vinden het dan ook niet meer dan billijk en noodzakelijk om de dagprijs met 5 euro per dag te verhogen.

Tegelijkertijd zal de gemeente ook investeren in nieuwe liften en een nieuwe verwarmingsinstallatie.

In de krant 'Het Nieuwsblad' reageert Jean-Paul Windelen, schepen van Welzijn, op de kritiek op deze dagprijsverhoging van de oppositiepartij CD&V:

"“Er is al zeven jaar geen opslag geweest”, reageert schepen Jean-Paul Windelen (N-VA). “In vergelijking met andere woon-zorgcentra, is Ter Biest goedkoop. We draaien een verlies van gemiddeld zo’n 330.000 euro per jaar. De dagprijzen liggen tien procent onder het gemiddelde van de andere Grimbergse WZC en twintig procent onder het gemiddelde in Vlaams-Brabant. We verhogen de dagprijs van 51 naar 56 euro.”  Ter vergelijking: in Vlaams-Brabant is de gemiddelde dagprijs 60,72 euro. (cijfers 2019).

De schepen haalt ook aan dat de gemeente geen oneerlijke concurrentie wil met andere WZC. “Die moeten een verlies zelf bijpassen, terwijl hier de gemeente dat doet”, vervolgt Windelen. “Het klopt ook niet dat we besparen op personeel. Volgens de richtlijn van het Agentschap Zorg en Gezondheid worden de beschikbare bedden best verdeeld over 80 procent ‘zware zorg’ en 20 procent ‘lichte zorg’. Dat was bij ons anders met meer bedden ‘lichte zorg’.”

Na een correctie zit WZC Ter Biest nu aan 70 procent bedden met ‘zware zorg’ - die hoger gesubsidieerd worden - en 30 procent ‘lichte zorg’, rekent de schepen uit. Het gaat nu om 56 bedden ‘zware zorg’ en 22 bedden ‘lichte zorg’. “Die correctie moesten we uitvoeren en gebeurde in overleg met de directie. We beknibbelen ook niet op personeel. Ons personeelsbestand blijft boven de norm van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Aan de kwaliteit wordt niet geraakt.”

De schepen haalt ook aan dat de gemeente fors in infrastructuur zal investeren in Ter Biest. “Het gebouw is 20 jaar oud en de liften en verwarming zijn aan vernieuwing toe. Dat gaan we dan ook doen”, besluit Windelen."

Jean Paul WINDELEN
jeanpaul.windelen [at] grimbergen.be  -  0478 78 35 35
schepen voor Welzijn en Dierenwelzijn
voorzitter bijzonder comité sociale dienst (BCSD)