N-VA mandatarissen voor gemeente- en OCMW-raad uit de startblokken

Op 7 januari 2013

Op de installatievergadering van de gemeenteraad in Grimbergen op 2 januari hebben de verkozen gemeenteraadsleden van N-VA de eed afgelegd. De partij zetelt voor het eerst in de gemeenteraad en levert meteen vijf verkozenen die de komende legislatuur vorm willen geven aan een constructieve maar kritische oppositie.

N-VA Mandatarissen 2013

Het zijn opeenvolgend : Philip Roosen, Steven Dupont, Jean-Paul Windelen (voorzitter), Elke Wouters en Elke Van Neyghem. ( van rechts naar links op de foto)

Het ontbreekt de nieuwe meerderheid aan duidelijke vernieuwende beleidskeuzes op alle domeinen van het gemeentebeleid en bestaat vandaag uit hooguit twee en een halve bladzijden met globale beleidsaccenten. Voorlopig moet de oppositie het hiermee stellen. Vanaf dit jaar is er ook een voorzitter van de gemeenteraad in Grimbergen zoals de gemeentewet voorschrijft. Om de open-debat-cultuur en de informatiedoorstroming te bevorderen en het evenwicht tussen meerderheid en oppositie bestuurlijk vast te leggen was N-VA samen met de andere partijen van de oppositie voorstander om deze functie toe te wijzen aan een kandidaat van de oppositie.  Daarom heeft de voltallige oppositie, met 16 handtekeningen voor akkoord, het voorstel gesteund om Gerlant van Berlaer (SPA) voor te dragen als voorzitter van de gemeenteraad. Dit voorstel werd meteen met 17 handtekeningen van de meerderheid verworpen. Dit eerste wapenfeit in de gemeenteraad toont aan dat het vertrouwen in het komende nieuwe bestuur bij de oppositie en meer bepaald ook bij N-VA niet groot is.

Op de gemeenteraad werden ook de OCMW-raadsleden verkozen. Voor N-VA wordt dit Philippe Decrock en vanaf 2016 komt daar een tweede mandaat bij voor N-VA met Ingrid Van Grembergen. ( op de foto eerste en tweede van links naar rechts). De eerste helft van het mandaat wordt ingevuld door de SPA-er Rudi Romeyns. Het doel van deze gemeenschappelijke technische voordracht voor de invulling van dit tweede mandaat is voor N-VA gebaseerd op de wens om de kansen van de oppositie te maximaliseren en om de informatiedoorstroming mogelijk te maken  Informatiedoorstroming en sensibilisering op alle niveau’s van het lokale beleid zijn belangrijke punten in het beleidsprogramma van N-VA Grimbergen.

N-VA Grimbergen wil snel uit de startblokken schieten en zal op geregelde tijdsstippen uitgebreid  publiek verslag uitbrengen over het beleid  in onze gemeente maar ook telkens haar eigen voorstellen voor verandering naar een Vlaams, groen en sociaal Grimbergen naar voren brengen.