Masterplan Strombeek-Bever is een ‘disaster’plan

Op 31 maart 2017, over deze onderwerpen: Beleid, Mobiliteit, Openbare werken

PERSBERICHT

Grimbergen heeft grootse plannen voor het centrum van Strombeek-Bever. De meerderheid heeft hiervoor een masterplan ontwikkeld. Ondanks dat nog steeds een concreet totaalbeeld ontbreekt, kunnen er nu al enkele belangrijke knelpunten worden vastgesteld. Mobiliteit en parkeermogelijkheden zijn hierbij twee essentiële elementen die niet alleen nadelig zijn voor de inwoners van Strombeek maar tevens de handelskernen in het gedrang brengen. N-VA Grimbergen deed een grondig onderzoek naar parkeermogelijkheden, aldus N-VA afdelingsvoorzitter en gemeenteraadslid Philip Roosen.

Het dagelijks bestuur van N-VA Grimbergen bekeek, op vraag van enkele lokale handelaars en inwoners, het masterplan van Strombeek-Bever en meer bepaald het verkeersluik. Zo hielden ze onder meer de parkeermogelijkheden in een straal van ongeveer 500 meter rond de kerk onder de loep. ‘Dit gebeurde in verschillende fases. Zo werden er enerzijds meerdere metingen uitgevoerd op een rustige vakantiedag en anderzijds werden meerdere metingen uitgevoerd op momenten dat er in het plaatselijke Cultureel Centrum (CC) een evenement plaats vond.’ stelt fractievoorzitter Jean-Paul Windelen.

De conclusie is ontnuchterend en de cijfers spreken voor zich, aldus N-VA ondervoorziter Rudi Van Hove. De parkeermogelijkheden zijn beperkt en zeker wanneer er evenementen in het CC plaatsvinden. Er werden momenteel 1035 parkeerplaatsen geteld. Op een doordeweekse dag waren deze plaatsen ongeveer voor 75 % benut. Op een avond dat er een evenement in het CC plaatsvindt, stijgt dit ineens tot bijna 94 %. We hebben tevens veel parkeerovertredingen (foutparkeerders) vastgesteld. Dit is het gevolg van een gebrek aan parkeerpaatsen en leidt soms tot gevaarlijke situaties. Wanneer we rekening houden met die foutparkeerders dan zijn 78 % van de parkeerplaatsen benut. Bij een avondevenement in het CC komen we uit op een alleszeggend percentage van 107 %. Er is dus nu al te weinig capaciteit om de vraag aan te kunnen.

Daarnaast moeten we ook nog rekening houden met een zeer bizarre beslissing van de Grimbergse meerderheid. In de komende jaren gaan er namelijk merkwaardig genoeg geen parkeerplaatsen bijkomen maar gaan er als bij wonder verdwijnen. Windelen zegt dat er namelijk om en bij de 100 parkeerplaatsen sneuvelen. Wanneer we nu, met dat gegeven in het achterhoofd, dezelfde rekensom maken, wordt het resultaat pas echt schrijnend. Er zouden iets meer dan 900 plaatsen overblijven. Dit betekent op een doordeweekse dag een bezetting van 90% en op een dag waar er activiteiten zijn in het CC, dan stijgt de bezettingsgraad tot 122%. De huidige meerderheid ontkent dat het zo erg is. Maar de cijfers van de bevoegde schepen betreffen slechts 6 straten en het Sint Amandsplein. Wij hebben als N-VA fractie 20 straten mee in rekening genomen en 6 parkings, hetgeen een veel realistischer beeld geeft. Ook de parking aan de Baalhoek werd door ons reeds mee in rekening gebracht. Schepen Hermans antwoordde op de recente gemeenteraad dat een nieuw aan te leggen parking naast de sporthal Vertommen en een extra parking aan de Antwerpse baan een deel van de oplossing zal bieden. Rudi Van Hove stelt dat deze beide parkings geen oplossing zullen bieden. ‘We hebben in onze telling bijvoorbeeld de parking van het zwembad meegenomen. En deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor mensen die komen zwemmen. Op andere momenten staat deze parking vrij leeg (4% op een doordeweekse dag en 16% bij activiteiten in het CC). Dit bewijst dat inwoners die komen winkelen in Strombeek dergelijke verder afgelegen parkings niet gebruiken.’

Het is dan ook duidelijk dat Strombeek-Bever in de problemen komt en dat dit ten koste van de inwoners maar zeker ook ten koste van de middenstand gaat. ‘Een parkeerplaats vinden om een plaatselijke handelaar te bezoeken, heeft nu al meer weg van een ware zoektocht. En dit wordt door tal van middenstanders bevestigd los van onze cijfers.’, vult Philip Roosen aan. ‘En dit zal met het huidige plan alleen maar verergeren. Indien we dus in de toekomst aan handelskernversterking willen doen, waar wij als N-VA willen op inzetten, dan is dit onmogelijk omwille van een parkeercapaciteit die nu al te weinig is. We hebben hiervoor geen groeimarge. Dit masterplan dient dus dringend en grondig herbekeken te worden want het masterplan heeft momenteel meer weg van een ‘disaster’plan’.